13.6.2023

Keramiikka ja liikunta houkuttelivat Vertin ja Arseniin Posion lukioon 

Yrittäjyyttä tukeva kuntastrategia näkyy liikunta – ja keramiikkapainotteisessa Posion lukiossa. Arsenii on työskennellyt koulun ohella Pentikin keramiikkatehtaalla. Vertti päätti jäädä Posiolle, koska lukiossa voi kilpaurheilla.

 

Lukion toisella luokalla opiskeleva Vertti Laatikainen kehuu Posion lukiota. Hän päätti jäädä kotikuntaansa, koska liikuntapainotteinen lukio tukee monella tavalla kilpaurheilu-uraa. Posiolla on todella hyvät puitteet harjoitella ympäri vuoden hiihtoa ja myös muita lajeja. Kunnan ylläpitämä latuverkosto on laaja. 

“Lukiota kun piti valita niin Posiolle jääminen voitti muut vaihtoehdot. Yläasteella harrastin eniten jääkiekkoa, mutta siirryinkin hiihtoon ja nyt kilpailen lajissa. Polkumaastot ovat tosi hyvät, hiekkateitä löytyy”, Vertti kuvailee.  

“Kirintövaaran rinteet ovat kesälläkin mahtavat; sinne voi hiihtää rullasuksilla asfalttitietä pitkin ylös. Rinne tarjoaa monia eri nousukulmia kestävyysharjoitteluun, mikä lisää hapenottokykyä. Siellä voi myös sauvajuosta.”

Posion lukiossa voi valita enimmäismäärän valinnaisia liikuntakursseja. Pienen lukion etu on siinä, että se mahdollistaa yksilöllisen koulunkäynnin ja kilpaurheilijat voivat tehdä pitkiäkin kisamatkoja etäopiskelun avulla. Kesälomalla Laatikainen aikoo treenata kovaa, mutta luvassa on myös metsän istutusta, rakennustyötä sekä hommia urheiluseura Posion Pyrinnölle. 

Vertti Laatikainen päätti jäädä kotikuntaansa, koska liikuntapainotteinen lukio tukee monella tavalla kilpaurheilu-uraa.

Yrittäjämäinen pedagogiikka on työelämälähtöistä

Posion uuden yrittäjyyttä tukevan kuntastrategian mukaisesti lukio-opetukseen sisällytetään yrittäjyyskasvatusta. Joissakin aineissa tätä on jo toteutettu, esimerkiksi matemaattisissa aineissa viime vuodesta lähtien. 

Kunnanjohtaja Pekka Jääskön visio kunnan hyvinvoinnista pohjaa yrityskulttuurin luomiseen. 

“Olemme vahvistaneet koulutukseen liittyvää yrittäjyyskasvatusta opetussuunnitelman tasolla systemaattisesti. Haluamme luoda turvallisia kokeilumahdollisuuksia yrittäjyyteen, yrityskumppaneita, -verkostoja ja yrittäjätarinoita. Uusien yritysten perustaminen on keskeinen tavoite”, Jääskö sanoo. 

Posion peruskoulun ja lukion matemaattisten aineiden opettaja Mikko Takkinen suoritti Lapin yliopiston yrittäjyyskasvatuksen täydennysopinnot viime vuonna ja soveltaa nyt oppeja työssään.  

“Yrittäjyyskasvatus antaa opettajalle uuden näkökulman opettamiseen. Opettaja miettii millaisia taitoja oppilaat tulevat tarvitsemaan myöhemmin. Oppilaita voi opettaa esimerkiksi tietoiseen kuluttamiseen.”

Lukiossa on noin 40 oppilasta, joista melkein kaikki osallistuvat joko liikunnan tai keramiikan tunneille tai molempiin. Lukiossa on mahdollista suorittaa kuvataiteen tai liikunnan lukiodiplomi. Ulkomaalaistaustaisia oppilaita lukiossa on parikymmentä, he ovat kaikki kotoisin Venäjältä. Jotkut heistä ovat työllistyneet Pentikille ja Compass Groupille, joka vastaa kunnan ruoka- ja siivoushuollosta. 

Oma juttu löytyi keramiikasta

Posion lukion abiturientti Arsenii Chuvaev ei osaa päättää kumpi olisi parempi vaihtoehto – tulla valituksi Aalto-yliopistoon vai ei tulla valituksi, jolloin hän voisi jäädä Posiolle jatkamaan rakastamaansa keramiikan tekoa. Korkeakouluopinnot kiinnostavat, mutta 19-vuotiaalla nuorella on monia ideoita myytäviksi tuotteiksi. Tekeillä hänellä on nyt pari uniikkia tilaustyötä, käsityönä shakkilautoja.

“On sattumaa, että päädyin Murmanskista tänne Posiolle. Olen aina pitänyt taideaineista, mutta kun kokeilin ensimmäistä kertaa savitöitä tiesin heti, että tämä on se mitä haluan tehdä.”

Taideaineiden opettaja Riikka Virtanen näkee Arseniilla hienon tulevaisuuden keramiikassa.

“Keramiikka on vaativa laji. Siinä helposti moni lannistuu, kun työ jollain tavalla epäonnistuu. Työssä on monta vaihetta ja se vaatii kärsivällisyyttä. Arsenii ei lannistu vaan jatkaa uudella innolla, jos esineestä ei tule sellainen kuin on halunnut. Näin heti hänen ensimmäisistä töistään, että hän on lahjakkuus,” Virtanen sanoo. 

Arsenii esittelee hyönteistä esittävää keramiikkatyötä.
Arsenii esittelee keraamista lukiodiplomityötään.

Arsenii on työskennellyt koulun ohella Pentikin tehtaalla. Taide- ja liike-elämän yhdistämisen mestari Anu Pentik onkin monen posiolaisen lukiolaisen esikuva.

“On ollut hyvä oppia tehdastyön eri vaiheet, saada alan käytännön pohjakoulutus. Anu on tukenut minua monella tavalla”, Arsenii sanoo. 

Myöhemmin Arsenii sai kuulla iloisia uutisia – hän pääsi Aalto-yliopistoon.

Anu Pentikin mukaan on hyvä, että lukiolaiset saavat jo opiskeluaikana kokemusta työnteosta ja yrittäjyydestä.  

“Voisi miettiä olisiko mahdollista perustaa yrittäjäluokka, jossa yrittäjyyttä voisi kokeilla käytännössä. Tai työpajoja, joissa voisi luoda tuotteita ja palveluja”, Pentik pohtii. 

Anu toivookin lukioon oppilaita monista eri maista.

Pentikillä työllistyneet oppilaat pääsevät valmistamaan Pentikin tuotteita. Pentik tarjoaa töitä ympäri vuoden muutamalle lukiolaiselle.

 

Itsetuntemusta ja -luottamusta sisäisestä yrittäjyydestä

Suomen lukioissa on lisätty talouden yleiseen ymmärtämiseen tähtäävää opetusta. Opettaja Riikka Virtanen pitää yrittäjyyskasvatuksen sisällyttämistä opetussuunnitelmaan myönteisenä asiana. kunhan se ei syrjäytä sisäisen yrittäjyyden opettamista. Tavoitteena on saada lapset ja nuoret innostumaan oman elämänsä rakentamisesta. 

Yrittäjyyttä opiskellaan myös peruskoulun puolella. Huhtikuussa ylä- ja ala-asteen oppilaat järjestivät Basaaripäivän, jossa perustamansa yritykset myivät tuotteita ja palveluja. 

“Olemme jo kauan opettaneet niin sanottua sisäistä yrittäjyyttä eli sitä, että oppilas löytää omat henkilökohtaiset osaamisen alueensa. Sisäinen yrittäjyys tarkoittaa itsetuntemusta ja siitä kumpuavaa itseluottamusta. Innostus voi johtaa myös ulkoiseen yrittämiseen eli yrityksen perustamiseen. Lukio-opetuksen tulee kuitenkin pysyä yleissivistävänä,” Virtanen sanoo.  

Posion lukio suunnittelee lähitulevaisuudessa tekevänsä enemmän yhteistyötä naapurikuntien kanssa. 

“Suunnitelmissamme on yhteinen hanke Ranuan ja Pudasjärven lukioiden kanssa. Pyrimme jokainen tuomaan yhteistyöhön vahvuuksiamme ja oppimaan muilta. Posiolla on kokemusta kansainvälisistä opiskelijoista, keramiikasta ja liikunnasta”, apulaisrehtori Sanna Soudunsaari kertoo. 

“Yhteiset opinnot voisivat liittyä Posion osalta esimerkiksi erätaitojen opiskeluun.” 

Tutustu Posion lukioon: www.posio.fi/posion-lukio 

Lisätietoa yrittäjyyskasvatuksesta: https://yesverkosto.fi/yes/mita-yrittajyyskasvatus-on